Bil og motor
Mannen som kjører på disse dekkene hele året: – Bilen går stillere, og drivstofforbruket er lavere
Hver vinter kommer det samme budskapet fra dekkbransjen: Bytt til vinterdekk.

Hver vinter kommer det samme budskapet fra dekkbransjen: Bytt til vinterdekk.
Men ikke alle følger rådet. En av Carups lesere har i årevis kjørt med friksjonsdekk året rundt, og mener det er veien å gå.
– De siste 15 årene har jeg brukt friksjonsdekk hele året. Min erfaring er at bilen går mer stillegående, jevnere, og at drivstofforbruket er merkbart lavere sammenlignet med vanlige sommerdekk, forklarer han.
Hva sier ekspertene?
Fordeler og ulemper med friksjonsdekk
Friksjonsdekk er laget for å fungere under ulike værforhold og har en mykere gummiblanding enn sommerdekk.
Det gir bedre grep på kalde og våte veier, men samtidig slites de raskere i sommervarmen.
Ifølge dekkeekspert Lasse Dahlqvist er det akkurat her problemet ligger.
– Friksjonsdekk er laget for å levere god ytelse under varierende forhold. Den mykere gummiblandingen sammenlignet med sommerdekk bidrar til bedre veigrep på kalde og våte veier. Det kan også være forklaringen på at mange opplever en roligere og stillere kjøreopplevelse, sier han.
Men på glovarme sommerdager kan den myke gummien bli en ulempe.
Dekkbransjen peker på at dette kan gi lengre bremselengde og dårligere styreegenskaper. Uavhengige tester viser også at sikkerheten er lavere sammenlignet med rene sommerdekk.
Hva med drivstoffet?
Drivstofforbruket er en annen faktor det er verdt å vurdere.
Leseren mener han sparer diesel, men Dahlqvist er mer skeptisk til de konkrete tallene.
Han påpeker riktignok at rullemotstanden i enkelte tilfeller kan være lavere med friksjonsdekk, noe som kan bidra til lavere forbruk.
Alt i alt kan du kanskje spare noen kroner ved å kjøre med friksjonsdekk hele året – men dersom uhellet er ute, kan det koste deg dyrt.