Følg oss her

Elbiler

Slutt på elbil-boomen? Markedet treffer veggen i 2025

Publisert

d.

Fra eufori til ettertanke

shuttestock.com

Ifølge Reuters er elbilmarkedet for første gang på ti år inne i en periode med stagnasjon. Salget i både Europa og USA flater ut, mens Kina fortsetter å dominere eksporten med billige modeller.

Forbrukerne blir lei av ventetid og priser

Shutterstock.com

En analyse fra Bloomberg viser at mange potensielle kjøpere nøler. Høye priser, usikre insentiver og mangelfull ladeinfrastruktur får flere til å velge konvensjonelle biler igjen.

Tesla mister forspranget

Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Ifølge BBC har Tesla mistet markedsandeler til kinesiske BYD og europeiske konkurrenter. Elbilmarkedet drives ikke lenger av innovasjon, men av priskrig og logistikk.

Europa rammes hardest

Ketanof/shutterstock.com

Tyskland og Frankrike opplever nedgang i produksjonen, mens elbilfabrikker stenger eller omstilles. EUs grønne industriplaner er under press, og flere medlemsland vurderer å lempe miljømålene for å beskytte arbeidsplasser.

Batterienes flaskehals

Mahir Asadli / Shutterstock.com

Produksjonen klarer ikke å holde tritt med etterspørselen. Ifølge IEA øker prisene på litium og nikkel igjen, og leveransene fra Asia forsinkes. Resultatet er dyrere elbiler – og lengre ventetid.

Hydrogen og hybrid får nytt liv

Scharfsinn/shutterstock.com

Bilprodusenter satser nå på alternative teknologier. Toyota og Hyundai investerer tungt i hydrogendrevne modeller, mens plug-in hybrider gjør comeback som et praktisk mellomsteg for skeptiske forbrukere.

Politisk motvind i horisonten

shutterstock.com

Den folkelige støtten til elbilpolitikken svekkes. Ifølge meningsmålinger i Storbritannia og Tyskland ønsker flertallet å utsette forbudet mot fossile biler. Valgkampene i 2025 blir avgjørende for bransjens retning.

Fremtiden krever realisme – ikke religion

Foto: Teksiden

Elbilen overlever, men ikke som revolusjon. Industrien går inn i en mer realistisk fase, der bærekraft måles i produksjon, råvarer og infrastruktur – ikke bare i drømmer og symbolikk.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse